De ce este apa cel mai important nutrient?

apa H2On

De ce este apa cel mai important nutrient?

An de an, nutritionistii petrec foarte mult timp discutand despre minerale, proteine si lipide, nutrienti si diverse mecanisme metabolice. Cu toate acestea, de multe ori ei nu iau in seama probabil cel mai important nutrient dintre toate – si anume, apa.

Toate organismele vii au nevoie de apa. La un nivel macro, aceasta are o multitudine de functii vitale pentru sanatatea corpului, precum transportul compusilor in sange, mentinerea integritatii celulare, reglarea temperaturii si multe altele.

De altfel, putem spune ca apa este esentiala si datorita unui singur atribut: avem nevoie de apa deoarece organismul nu poate produce singur cantitatea necesara! Majoritatea reactiilor biochimice au loc intr-un mediu apos. Apa umple cavitatile dintre celule si ajuta la crearea structurilor moleculare de mari dimensiuni, precum proteine sau glicogen. De asemenea, ajuta la digestie, la absorbtie, transportul si dizolvarea altor nutrienti, precum si in procesul de eliminare a reziduurilor.

In medie, 50-80% din greutatea corporala a unei persoane este apa, in functie de procentajul de grasime. Astfel, barbatii au un procentaj mai ridicat de apa decat femeile, cu toate ca masa relativa de apa scade odata cu varsta la ambele sexe. Nevoia de a consuma acest lichid vital variaza si ea, fiind direct proportionala cu metabolsimul individual.

Zilnic, alimentele solide contribuie la aproximativ 20% din necesar, adica in jur de 700-800 ml. Restul este acoperit de apa sau alte fluide. De asemenea, putini stiu ca si organismul uman este capabil sa produca apa, prin procesul metabolic de oxidare, desi intr-o cantitate mica (in jur de 250 ml). Corpul trebuie sa retina insa o cantitate minima de apa in organism, pentru procesul de solubilitate al rinichilor. Luand toate acestea in calcul si lasand la o parte procesul de perspiratie, cantitatea de apa circulanta zilnic intr-un corp este de aproximativ 4% din greutatea totala, adica un echivalent de 2.5-3 l pe zi.

Principalele pierderi de apa (50%) au loc la nivelul plamanilor si al pielii, prin procesul de expiratie si transpiratie. Aceste pierderi depind si de factorii de mediu, precum temperaturile ridicate, altitudinea si umiditatea scazuta. In timpul verii, acest procentaj poate creste, iar cei in varsta sau copiii sunt expusi riscului de insolatie si deshidratare.

Pierderea a 2% din greutatea totala, sub forma de apa, poate rezulta in scaderea performantelor fizice si psihice. De asemenea, deshidratarea usoara, dar repetata, poate conduce in timp la formarea calculilor renali (pietre la rinichi) sau a altor afectiuni si complicatii ce vizeaza digestia. Si igiena orala poate fi afectata de deshidratare, care influenteaza procesul de formare al salivei, o substanta pe baza de apa care este esentiala pentru pastrarea sanatatii orale.

Unele persoane sunt de parere ca bautul excesiv de apa poate cauza o retentie de fluide. De fapt, este chiar invers! Consumul de apa ajuta la eliminarea sodiului in exces, rezultand astfel intr-o retentie scazuta. De regula, corpul pastreaza apa atunci cand volumul acesteia este scazut la nivelul intregului organism. Drept urmare, un consum regulat de apa va conduce la un tranzit mai bun, reducand retentia de apa!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *